Raadslid Guy Paulis (LDD) trok deze week aan de alarmbel over de asfaltputten die overal in het wegdek opduiken en nog groter lijken te worden. Om problemen op korte termijn aan te pakken en in de toekomst te vermijden geeft hij de verantwoordelijken in de stad Herentals een beetje geschiedenisles over jawel, asfalt.Guy Paulis: "Hierbij een beetje geschiedenis over asfalt, om maar te zeggen dat anno 2010 een put vullen zelfs in Herentals écht wel mogelijk moet zijn.Overigens zijn er in vele gemeenten in de omgeving de afgelopen dagen wel degelijk dergelijke herstellingen uitgevoerd.Asfalt wordt al lang gebruikt. De Mesopotamiërs maakten er baden waterdicht mee, de Feniciërs hun schepen, en de Egyptenaren legden asfaltblokken langs de Nijl om erosie te voorkomen. In 625 v.Chr. vinden we het eerste beschreven gebruik van asfalt als wegdek in Babylon. Ook de Grieken waren bekend met asfalt. Het woord is dan ook afkomstig van het Griekse ασφαλης, dat "zeker" betekent. Ook de Romeinen gebruikten het als afdichtmateriaal, zowel voor hun baden en waterreservoirs als voor hun aquaducten.Vanaf de 20e eeuw wordt asfalt vooral gebruikt in asfaltbeton, dat als wegdek moet dienen. In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edmund J. Desmedt het moderne asfaltbeton. Desmedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York City. De eerste moderne asfaltweg kwam te liggen in Newark, New Jersey.of nog:Asfalt is een mengsel van grind (of steenslag), zand en een zeer fijne vulstof dat met bitumen -een product uit de aardolie-industrie en niet te verwarren met teer!- aan elkaar wordt gekleefd. Al in de oudheid kende men asfalt. Het werd gewonnen op die plaatsen waar in de natuur de ruwe aardolie aan het aardoppervlak tevoorschijn kwam en zich mengde met stenen en zand.Nadat de vluchtige delen uit de olie verdwenen (verdampten) bleef een soort asfaltmengsel over dat duizenden jaren geleden al werd gebruikt voor het afdichten van waterbouwkundige constructies en het aanleggen van wegverhardingen. En met succes: sommige van deze bouwwerken -zoals kademuren en andere waterbouwkundige werken van meer dan 5000 jaar oud- zijn ook nu nog intact."Paulis heeft voor al wie interesse betoont, een hele lijst met asfaltsoorten die het direct vullen van de putten in het wegdek mogelijk maken. De gemeentebesturen mogen beroep doen op z'n asfaltkennis, zegt Paulis.